Ett av fartøyene som blir prioritert i år er Symra, en fiskeskøyte med hjemmehavn i Svolvær sentrum. Båten er bygget for lofotfisket og har vært på sjøen siden 1917.

– Fartøyet har en aktiv (XXLofoten)eier som gjennom sin reiselivsvirksomhet formidler fartøyet og historien på en god måte, sier fylkesråd for kultur i Nordland fylkeskommune, Christian Torset i en pressemelding.

Torset påpeker at det legges inn en betydelig egeninnsats i prosjektet med å holde Symra i drift.

– Og i motsetning til ribb-turer som er det vanlige i reiselivsnæringen, er Symra mer gjerrig på dieselforbruket. I tillegg til å være et helt annet tilbud for å formidle kystkultur, så er også denne driften med på å redusere klimagassutslippet, målt mot det som er vanlig i denne næringen.

Kulturhovedstaden Bodø

Blant trebåtene er det Faxsen som blir prioritert i årets tildelinger. Faxsen skal i gang med et omfattende arbeid som har vært utsatt i mange år på grunn av manglende midler.

– Nordland fylkeskommune velger å prioritere fartøyet med til sammen vel 1,7 millioner kroner i år og neste år. Å ferdigstille Faxsen gjør fartøyet i stand til å bli en del av kulturhovedstaden Bodø 2024 og samtidig delta på Kystens landsstevne i Bodø sommeren 2024. Vi bruker muligheten vi har med å tildele midler til Faxsen for to år. Det skaper forutsigbarhet for både eierne og verftet, underbygger Torset.

«Gamle Salten»

I tillegg er det også tildelt penger for «Gamle Salten. Den har fått pålegg om 5-års klassing, og får 1,2 millioner kroner til dette arbeidet. Slik kan at fartøyet bli operativt og være en aktiv del av kulturhovedstaden Bodø 2024.

– De fredete og vernede fartøyene er en viktig del av Nordlands historie. Gjennom å ta vare på fartøyene tar vi også vare på historien og kan formidle denne på en god måte, slår fylkesråd Torset fast.