Hendelsen på tirsdag der en turist ble hentet ned fra Reinebringen har skapt stort engasjement.

Blant annet om bildebruk.

Bilder er et viktig bidrag til å trekke folk til steder. Noe av diskusjonen har gått på at det er uheldig å bruke av vakre naturbilder med et viss vågalt tilsnitt, i markedsføringen.

De kan bidra til uheldige situasjoner, som redningsaksjonen på Reinebringen. Et sted der det jo tidligere også har omkommet folk.

Som en følge av dette har Destination Lofoten fjernet forlokkende utfordrende bilder fra nettsiden sin.

Blant annet et bilde, som i følge Lofoten-Tidende hadde trigget den utenlandske turisten. Han ville ta akkurat dette bildet fra toppen av Reinebringen.

I følge Lofot-Tidende var det dette bildet som lå på hjemmesiden til Destination Lofoten som hadde trigget den utenlandske turisten. Han ville ta akkurat dette bildet fra toppen av Reinebringen. Foto: ALEX CONU / DESTINATION LOFOTEN

Så da blir det store spørsmålet, hvilke bilder skal vi kunne bruke for å vise frem og markedsføre den vakre, og stedvis utfordrende naturen vi har i Lofoten?

Er et vinterbilde av Tjeldbergtinden innenfor?