Tor Andersen

Dette er et debattinnlegg skrevet av en ekstern bidragsyter. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Nedleggelse av flyplassen i Svolvær er således en forutsetning for etablering av en storflyplass på Leknes.Denne forutsetning har nærmest vært en nesten unevnelig sak i den lokale debatten, uten at jeg kan se at det foreligger noe analyse av konsekvensene for Svolvær av en slik løsning.

En by i ekspansjon. Svolvær kan neppe sies å være en by i stillstand. Byen er en rask forandring, som også stadig bringer nye utfordringer og muligheter. Ny og stor hoteller bygges i tillegg til de eksisterende, skipsverftene moderniserer, og næringsliv generelt synes å ekspandere i denne gode utviklingstendens. I tillegg har byen et fullservicetilbud som frister til nye etableringer både i det offentlige og private marked. Etablering av stadig nye boliger er en konsekvens av dette. I denne sammenheng er en tilhørende småflyplass en kommunikasjonsmessig nødvendighet.

Det kan derfor oppfattes som tilnærmet galskap at en livskraftig og ekspanderende by skal legge ned sin egen velfungerende flyplass. Meningsmålingen i Lofotposten for en tid tilbake kan tyde på at det synes heller ikke folk flest i kommunen. Er politikere og næringsliv på kollisjonskurs med innbyggerne?

Forutsetninger. I tillegg til nedleggelse av flyplassen i Svolvær, er det viktig å konstatere at politikkere og næringsliv i Vågan også legger inn en forutsetning om en oppgradert E10 mellom Svolvær og Leknes til 40 minutters kjøretid.

Ut fra det en kjenner til ser Statens vegvesen på nye og billigere løsninger for E10, hvilket vil øke kjøretiden utover 40 minutter, uten at det i dag foreligger noe plan for strekningen. Det siste anslaget er på 50 minutter. Et annet moment er tidsperspektivet. Ser en bort fra noe rassikring i vestre del av Lofoten har en i Nasjonal Transportplan har i realiteten satt oppgradering av E10 i Lofoten på vent. I følge den siste oversikten fra Statens vegvesen, vil kan en ikke forvente en oppgradering i dette tiåret.

Er noe nytt på gang? I forbindelse med fremleggelse av regjeringen luftfartsmelding har konkurransetilsynet fremmet forslag om en utvidelse av dagens kortbaneflyplasser. Det mener konkurransetilsynet vil styrke konkurransen med større fly. Da snakker en ikke om flyplasser på 2500 meter. Samtidig er det et paradoks at Widerøe for en tid siden antydet at nye småflyplasser lagt nært sentrum av de store byene kan være en fremtidig løsning. Dette da avstanden fra bysentra til flyplassene på vel en time var for lang.

Ikke uproblematisk. Byggingen av nye storflyplasser er ikke uten problemer både med hensyn til kostnader, miljøet, og konsekvensene for andre storflyplasser. Det er antydet en kostnad på 2,5 milliarder kroner for en storflyplass på Leknes. Erfaringer fra andre slike prosjekter kan vi nok plusse på en milliard til. En slik storflyplass vil være krevende både for stedet og område. Dette knyttet til både båndlegging av jordbruksarealer og støy, da en slik storflyplass befinner seg i rimelig nærhet til sentrum av Leknes. Et annet element er at en slik storflyplass vil få konsekvenser for både den nye planlagte flyplassen i Bodø og flyplassen på Evenes.

Overvurdert passasjergrunnlag. Både SAS, Norwegian og Widerøe har tidligere, om en i forsiktige vendinger i en politisk sak, gitt uttrykt for at passasjergrunnlaget for en slik storflyplass på Leknes neppe er tilsted. Det er vel neppe realistisk at horder av kinesere flyr direkte til Leknes fra Kina. Det er vel i vår lille region neppe heller ønskelig. Det vil vel i realiteten si at flytrafikken fra de store selskapene bli minimal.

Godstransport med fly. Flyplassen på Evenes synes å være i ekspansjon. Både i passasjersammenheng og ikke minst på godssiden, hvor en ser store muligheter for hele regionen nordre Nordland. Da særlig innenfor fiskerirelatert eksport, som allerede er en realitet. En større fryseterminal på flyplassen på Evenes er under planlegging. I denne sammenheng blir en storflyplass på Leknes rimelig perifer, og vil neppe ha tilstrekkelig godsmengde til å kunne forsvare en slik storflyplass. Her vil nok Evenes i overskuelig fremtid være den sentrale storflyplass i nordre Nordland og Sør-Troms.

Økte kostnader. At ikke Avinor allerede har satt ned foten for prosjektet, er vel noe merkelig De vil vel ikke bland seg for mye i det politiske spillet. En ting er kostnadene ved selv bygging av flyplassen som er en investering det forutsettes tatt av stortinget. En annen ting er driftskostnadene. Med så liten trafikk til storflyplassen blir driftskostnadene store. Med andre ord en storflyplass som ikke er lønnsom, og hvor kostnaden måtte dekkes gjennom inntjening på de andre storflyplassene. Dette selv om det forutsetter en nedleggelse av flyplassen i Svolvær.

Arbeidsplasser. Det er også en kostnad knytte til ansatte ved dagens flyplass i Svolvær. Ut fra opplysningene om antall ansatt ved flyplassen i Svolvær, snakker bare for Avinor om ca. 15 ansatt. I tillegg kommer Widerøe sin ansatt og sikkerhetsansatte. Samlet sett utgjør ved dette opp mot 30 ansatte som således vil miste sin arbeidsplass i ved flyplassen i Svolvær, og Vågan kommune skatteinntekter.

Fremtidige løsninger. Jeg tro det er viktig å se småflyplassene i et større fremtidsperspektiv. Ut fra den betydning småflyplassene har i et distriktsperspektiv, må vi beholde våre småflyplasser nær der folk bor. Det var jo den opprinnelige tanken ved etableringen på 70 tallet, og er ikke mindre aktuell i våre dager. Da må en også ta med seg de nye løsninger som fly som drives elektrisk. Foreløpig vil det nok gå noen år får det blir en realitet, men en elektrisk løsning kan absolutt også være god løsning for småflyplassene.

Lengre rullebaner. De nye løsningene for småflyplassene i Norge, hvor det er mulig, bør ha som hovedmål å kunne ta ned noe større fly enn i dag. Antagelig opp mot 100 passasjerer. En slik løsning forutsetter en økning av 800 meters rullebaner til 1200-1500 meter. En utvidelse av rullebanene til denne størrelse gir en større sikkerhetsmargin, selv med større flytyper. En slik utvidelse er det jeg noe uhøytidelig vil kalle «utvidede kyllingmarker». Man kan benytte den infrastruktur som allerede finnes på disse småflyplassene som selv med en utvidet rullebane, vil være mye billigere og bedre løsning enn det storflyplasser.

Hva med Svolvær og Leknes? For våre to småflyplasser på Leknes og Svolvær, vil det selvsagt være mulig med en utvidet rullebane i forhold til dagens 800 meter. For Svolvær vil en utvidelse til 1200 meter i hovedsak måtte kunne gjøres mot nord. Her vil i alle fall 400 meter forlengelse være mulig. Noe dypt midt på utløpet fra Husvågen, men en mindre «bruløsning» vil kunne løse dette problemet. En må nok også påregne å sprenge bort den såkalte «Humpen» på Husvågsiden, men stein har en bruk for til utfylling. En annen løsning vil kunne være å snu litt på rullebanen slik at en utvidelse kan skje på land. Det blir nok en «ny» rullebane.

På Leknes er det nok litt større problemer med en utvidelse knyttet til at dagens flyplass som ligger nærmest inne i bebyggelsen. Det vil medføre at en utvidelse av rullebanen vil by på problemer. En løsning kan være en forskyvning av rullebanen md 50-60 meter mot der storflyplassen var ment plassert. Da vil en kunne anlegge en flystripe på til 1200 meter. Det vil nok bli en ny men forholdsvis stor småflyplass. Kanskje et par millioner billigere en storflyplass på 2400 meter.

Fremtiden er utvilsomt usikker, også når det gjelder småflyplassene i Norge. I et fremtidsperspektiv vil «Utvidede kyllingmarker» kunne være et godt alternativ til svært kostbare storflyplasser.

Tor Andersen

Svolvær.