Da kan det være en tanke nå å se på hva resultatet egentlig ble. Vi fikk nok ikke i pose og sekk som mange hadde håpet og trodde på. Men det må selvsagt registreres som positivt at Lofoten ikke er helt glemt i denne utgaven av NTP. Skulle bare mangle tror jeg mange vil mene, men resultatet var vel heller magert.

Havneutbedringer på Røst og Værøy er kommet med, og har vært på ønskelisten i mange år. Det er antydet at også utbedring av havna i Ballstad kan være aktuell, men først i årene etter 2030. Ting tar utvilsomt tid i vår del av kongeriket.

Utbedring av E10 fra Napp til Å med 1,5 milliard kroner er selvsagt også positivt.  Tilbakemeldingen fra Statens Vegvesen er at man må holde seg innenfor 1,5 milliarder kroner, og at det bare er rasutbedring som blir prioritert.  Hva med resten av E10 i Flakstad og Moskenes? Tidsmessig må en vente lenge før selv en rasutbedringen kan starter. I følge Statens Vegvesen vil dette først kunne starte etter 2031. Det er selvsagt positivt at E10 Napp – Å er kommet inn i denne utgaven av NTP, men kan vi vente i nærmere ti år?

Resten av E10 i Lofoten er skjøvet ut i mørke, og det argumenteres med manglende planlegging for å komme med i denne utgaven av NPT. Det er imidlertid kommet en ny benevnelse i denne utgaven av NTP, hvor noen veiprosjekter er oppført som «utviklingsportefølje», så også E10 fra Fiskebøl til Napp.

Det er vel mere en registrering fra samferdselsdepartementets side hvor de har hørt noen høye «rop» om veimidler til disse prosjektene, men har styrt de ut i alle fall til etter 2033. Med bakgrunn i den nevnte utviklingsporteføljen, er det antydet at det kan ligge en mulighet for delprosjekter i perioden. Er dette bare «hvite løgner», eller ligge det her en mulighet som det politisk bør følges opp. Håp i hengenes snøre?

Storflyplassen på Leknes er så vidt jeg kan se ikke nevnt i denne utgaven av NTP, og er heller ikke nevnt i kommentarene lokalt. Nåværende ordfører i Vestvågøy benevnte i sin tid Hadselfjordtunnelen som en «død hest». Da har vi utvilsom fått en ny «død hest» som heter storflyplass på Leknes.  Tiden har vel egentlig løpt fra en storflyplass på Leknes, ellers ville den nok være nevnt i denne utgavens av NTP. Selv sentrale politikere på Vestvågøy innser dette faktum, og foreslår et alternativ med en utvidelse av dagens flyplass på Leknes til 1200 meter. Det synes som en fornuftig fremtidig løsning. Kanskje også for flyplassen i Svolvær.  Denne døde hesten galopperer neppe igjen.

I Vågan sitter en rimelig stille i båten. Den optimistiske ordfører i Vågan gir utrykker i media for at han for Vågans del er halvt fornøyd med den fremlagt NTP.  Vågan fikk vel ingen ting i NTP de neste 12 årene, så hva er det å være halvt fornøyd med? Kanskje er misfornøyd et bedre ord i denne forbindelse.  Tidligere ordfører i Vågan, Frank Johnsen, er fornøyd med NTP for Nordland, men antyder at den kunne vært bedre for Lofoten – utvilsomt.

Løpet er tross alt ikke kjørt for E10 i Lofoten. Dette er jo et forslag til NTP frem til 2033, og skal sluttbehandles i Stortinget i løpet av sommeren.  SV sin stortingsrepresentant Mona Fagerås har tidligere gått ut med rimelig kraftig argumentasjon for E10 i Lofoten. Kan forhandlinger med regjeringspartiene gi oss en åpning?

Jeg tror noen sentrale løsningsforslag bør løftes frem i behandlingen i Stortinget. Disse kan for eksempel være som følgende:

-          Utbedring av Ballstad havn bør komme tidsmessig på linje med Værøy og Røst

-          Utbedring av E10 i Flakstad og Moskenes bør legges inn i andre periode i NTP. Det vil si fra 2028.

-          Beløpet på 1,5 milliard til E10 i Flakstad og Moskenes dobles slik at hele strekning kan utbedres.

-          Det legges inn planleggingsmidler slik at E10 fra Fiskebøl til Napp kan være «gryteferdig» for realisering i siste periode av denne NTP

-          Det legges inn midler i første del av perioden for utbedring av særlige dårlige deler av E10 Fiskebøl – Napp.

Så får vi se om noen av disse når frem i Stortingets behandling. Det er imidlertid de politiske partiene i regionen som utvilsomt nå må dytte på sin sentral partiledere før behandlingen i Stortinget.

Det er også viktig å påpeke at neste versjon av NTP kommer om 4 år. Der bør det ligger ny mulighet for Lofoten, hvis Statens Vegvesen og regionen  legger til rette for det.  Kanskje kan den «døde hesten» Hadselfjordtunnelen begynne å galopperer igjen.