Terje Larsen i Demokratene Nordland

Dette er et leserinnlegg skrevet av en ekstern bidragsyter. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Det er mange El bil eiere som er frustrerte over at det er for få ladepunkter i distriktene. Forvent klager etter fellesferien i år igjen om dette.

El Biler eller Batteribiler er ikke like populære i hele landet, forståelig nok. Det er lite Bompenger i distriktene og det er ofte lange avstander. Mange i de større byene har gjerne to biler. En Batteribil grunnet fordelene i Bom, Kollektivfelt og gratis ladning på jobben for noen... Og gjerne en diger SUV når hytta eller skiheisen skal besøkes. Eller man skal på lengre turer.

Gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge er 10,8 år. Da finner man mange med helt ny, og man finner mange som har betydelig eldre biler. Svært mange har biler som er mellom 15 og 20 år gamle. Ikke alle fordi dem ikke vil ha nyere bil, men fordi økonomien ikke gir rom for nyere bil. I 2021 kjøpte vel 170 000 ny bil i Norge, 64 prosent av dem var avgiftsfrie batteribiler. I Nord Norge er det ikke så veldig mange batteribiler. Å eie en i Finnmark er i beste fall en smule optimistisk, for det er knapt ladepunkter der, og i kulde blir rekkevidden dramatisk redusert.

Når det kommer til debatten mellom Batteribil og tradisjonell bil er det en diger gruppe Nordmenn som glemmes. De som ikke sitter med valget mellom batteribil eller diesel /Bensin bil. De som ikke kan kjøpe nytt!

Hvem i alle dager vil kjøpe en 10 år gammel Batteribil? Som trenger ny batteripakke til flere hundre tusen kroner! Kun noen ytterst få (Men med tykk lommebok)! Det finnes rimelige batteribiler, men dem har svært kort rekkevidde, helt ubrukelig faktisk.

Klima- og miljøminister, Espen Barth Eide mener at det finnes gode Batteribiler til 600 000 som ALLE har råd til å kjøpe seg.... Nåja, noe skjer kanskje med forståelsen av hvordan økonomi "folk flest" har når man er yrkespolitiker og pleier omgang med Rikinger i World Economic Forum.

Batteribiler har kort levetid. Veldig kort. De heies på av folk som støtter det Grønne skiftet, men om man ser på medaljens bakside så er dette bruk og kast prosjektet en katastrofe for miljøet!

Jeg har en snart 17 år gammen bil. Jeg har ikke råd til å kjøpe nyere bil. Om jeg tar vare på den, så kan den vare i 17 år til. Det er da langt bedre for miljøet, og for klimaet for i dens estimerte levetid ville jeg ellers trengt tre Batteribiler!.

Ikke har jeg rekkevidde-angst, men jeg ser hvor skadelig det er for samfunnet med de vanvittige drivstoffprisene. Det rammer langt mer enn de stabeisene som ikke bare tar en buss, en trikk eller en T-bane som ikke finnes i distriktene, eller bytter til en Tesla! Det rammer fiskeren, bonden, transportsektoren, folk flest og det påvirker prisene på mat, varer, gods og tjenester.

I Sør får de kjenne på det vi også får når de strekker bedre overføringskabler mellom Nord og Sør Norge, nemlig skyhøye strømpriser. Det skyldes ikke Putin!

Det kommer av at Sør Norge er koblet sammen med EUs energisystem, og derav strømpriser som fører til at Bønder legger ned, industri flagges ut, og folk fryser. Men det tar jeg i neste Debattinnlegg.

Den nye effekttariffen som gjør nettleien enda dyrere, den må til slik at vi alle spleiser sånn at noen i fremtiden kan kjøre Batteribilen hvor de vil i dette langstrakte vakre Landet. Høyest andel Batteribiler finner man i Oslo. Og i Oslo har de den laveste nettleien i Landet. For meg virker det som om alle i Norge skal spleise for oppgradering av nettet der de knapt har betalt for å ha strøm i veggen....

Det samfunnet vi på sikt vil få er ett der bare de med penger nok, vil kunne farte fritt rundt i dette landet med BIL!

Er det et sånt samfunn vi ønsker oss i fremtiden, der folk i distriktene skal miste friheten, tvinges til å flytte til gangavstand til jobben, barnehagen, skolen eller sykehjemmet der våre eldre bor?!?! Sånn vil ikke jeg ha det! Jeg tror at mange er enige, men de forstår ikke at det er ett sånt samfunn vi beveger oss mot med stø kurs.

Fra 2025 skal det være forbudt å selge nye Bensin og Dieselbiler i Norge......

Jeg lurer på hvorfor vi skal ha et sånt samfunn, og hva som er poenget med Batteribiler all den tid Kloden ikke klarer å lage tilstrekkelig strøm uten Atomkraft, Kullkraft eller gasskraft!? Batteribiler går jo ikke av seg selv! De trenger strøm! Batteriene er bare verdens dyreste drivstofftanker!

Samfunnet skal drives på drømmerier og denne tvangstanken om å nå klimamålene.. Ønsket om en kald fremtid synes oppnåelig, for det settes stadig nye kulderekorder...

Terje Larssen

Demokratene Nordland