I 2021 ble det førstegangsregistrert 176 000 personbiler. 65 prosent av disse hadde kun elektrisk motor. I Vågan var 65% av solgte biler elektriske. Til sammen er nå 16 prosent av alle personbiler i Norge elbiler, kan vi lese i oversikt fra Statistisk sentralbyrå.

Når 2022 skal oppsummeres har nok dette antallet økt betraktelig.

Da vil også undertegnede være en del av statistikken.

Før eller senere blir vel de fleste som har bil elbileiere. For oss ble det nå. Innbytte av dieselbil. Kjøp av splitter ny elektrisk bil. I Kristiansand.

En lang ferd hjem til Svolvær ventet. Der bensinstasjoner skulle byttes ut med ladestasjoner. En ny mental tilnærming til planlegging og gjennomføring av en biltur.

Her følger noen betraktninger rundt våre første 1923 kilometer på fire hjul med elektrisk fremdrift.

Ladestasjoner og rekkevidde. Det begynner å bli et godt utbygd nett av stasjoner i Norge. Ulike apper og nettsider kan brukes for å finne ut hvor disse er lokalisert. Det finnes ulike operatører av stasjonene. De kan velge mellom lynlading, hurtiglading og normallading. Valg av ladertype påvirker hvor lang tid ladingen vil ta.

Men ikke ta alt for gitt. På Grong fikk vi for eksempel ikke de raskere laderne til å virke, så vi måtte bruke natten til å få fylt på strøm. Heldigvis befant laderen seg nært hotellet der vi bodde.

Denne ladingen tok hele natten. Foto: Espen Nordahl

Du må også finne ut hvordan du kan betale for ladingen. Det kan skje gjennom å bruke ulike kort eller via apper. Du kan også i appene se hvilke ladetyper som er tilgjengelige og om de er ledige.

Foto: Espen Nordahl

Hvor langt kan du kjøre på ei lading er selvsagt også en viktig del av turplanleggingen. For oss hadde vi rundt 410 kilometer tilgjengelig ved 100% oppladet batteri. Underveis var ca.120 kilometer det laveste vi var nede på før vi valgte å sette i ladeledningen. Regner med at vi vil strekke dette lengre når vi får mer erfaring med bilen.

Rekkevidden er selvsagt også et viktig element i planleggingen i forhold til å finne aktuelle ladestasjoner på veien. Du kan i displayet på bilen og i apper følge med på batterikapasiteten og rekkevidden til en hver tid.

App utsnitt.

Oppsummert: For å få en mest mulig behagelig opplevelse er det er viktig å planlegge godt i forhold til lokalisering av og tilgjengelighet på ladestopp. Slik at disse kan tilpasses kjørelengde og rekkevidde på bilen.

Vi hadde forøvrig lyst på en liten Sverigevisitt underveis. Ut fra hva vi hadde lest om et mer begrenset tilbud av elbil lading i Sverige valgte vi Tärnaby. Da kunne vi komme oss til og fra Söta bror med lading i moderlandet.

En annen tilnærming til bilkjøring. Livet som eier av bil med bensin- og diesel motor er nok pr. i dag litt enklere. De har oftest lengre rekkevidde. Du kjører inn på bensinstasjonen. Fyller opp tanken og kjører videre.

Med elbil krever det som nevnt mer planlegging. Stoppene på ladestasjonene er lengre. Dette innebærer en endret mental innstilling. Du må beregne bedre tid på bilturen. Da handler det kanskje å kunne tenke litt annerledes enn hva du har vært vant til. Som at du da kan nyte kaffekoppen, isen, vaffelen eller bollen lenger. Og lese avisen. På sikt bidrar kanskje dette til en mer avslappet kjørelivstil. Som igjen kan være en positiv tilvekst inn i et mer bærekraftig liv.

Foto: Espen Nordahl

Oppsummert. Bilturen står for oss som udelt positiv. For det første bidro det å kjøre en ny stillegående bil med alle tenkelige innebyggete sikkerhetsinnretninger til at du faktisk følte deg mye tryggere.

Joda. Fokuset på lading krevde en del mer planlegging. Men ikke mer enn at den totale opplevelsen kommer ut med stort positivt fortegn.

Hånd i hånd med troen på at man faktisk bidrar til et bedre og mer bærekraftig samfunn. Viktig det også.

Neste utfordring blir kanskje da hva som følger når den første snøen faller.

Vinter og elbil. Hvordan blir det?

Enn så lenge.

Vi angrer overhodet ikke på at vi har kjøpt elbil.