Hurtigrutefartøyet er akkurat nå på «jomfruturen» nordover. Natt til søndag glir fartøyet til kai i Brønnøysund, og fortsetter opp gjennom Nord-Norge de neste dagene.

Store batteripakker

Skipet, som ble bygget i 1993, var ett av tre hurtigruteskip som ble bygget i det tidligere Øst-Tyskland etter Murens fall, som en del av en norsk hjelpepakke for å få fart på den øst-tyske økonomien. Nå er fartøyet blitt et moderne hybridskip, med store batteripakker og nye motorer.

Til sammen skal Hurtigruten Norge bruke over én milliard kroner på å miljøoppgradere alle sine sju skip, skriver selskapet i ei pressemelding.

Historisk oppgradering

– Dette er blant de største grønne oppgraderingene av sin art i Europa, og den største i Hurtigrutens historie. Når «nye» Richard With nå er tilbake i rute som vårt første hybridskip, kan gjester lange hele kysten seile på et mer stillegående, teknisk toppmoderne og mer miljøvennlig skip, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, ifølge pressemeldinga.

MS Richard With er blitt oppgradert for 300 millioner kroner. Under oppholdet på Myklebust verft er det gjort en rekke oppgraderinger, som nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny bru, melder selskapet.

Fikk blackout

Skipets første seilas som hybridskip ble forsinket som følge av en grunnberøring under en testseiling etter vertsoppholdet. En rapport viser at en «blackout» var årsaken til at Hurtigruteskipet MS Richard With gikk på grunn ytterst i Sognefjorden fredag 5. august.

Hurtigruten skriver i pressemeldinga at de mindre skadene skipet fikk er blitt reparert og alle systemer er blitt testet.