Fredag ble ferske opplagstall for siste halvår i 2023, offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Våganavisa hadde et opplag på 1.763 i andre halvår i 2023. Det er en økning på 291 fra tilsvarende periode i 2022 som tilsvarer 19,9 prosent. Denne økningen gjør at Våganavisa er opplagsvinner i Nordland.

Fornøyd nyhetsredaktør

Nyhetsredaktør i Våganavisa, Vidar Eliassen, sier at selv om han forventet en betydelig økning, var det overraskende at tallet var så høyt.

– Vi følger jo med på tallene daglig og vet omtrentlig hvor vi vil havne, men opplagstallet denne gang er enda høyere enn vi hadde håpet på. Det synes vi er veldig gledelig. Og så er det ekstra stas at vi er opplagsvinnere i Nordland.

Viktig med folk

Ifølge Eliassen er det målrettet jobbing som er hovedårsaken til økningen.

– Vi har jobbet strategisk fra høsten 2022 med å gjøre Våganavisa bedre og mer relevant for våre lesere. Vi har en digital først strategi. Derfor vil den største satsingen alltid være rettet mot nettavisen. Vi har kontinuerlig fokus på å ha en god stoffmiks med både lette og litt tyngre saker. Det legges stor vekt på å ha gode titler og relevante bilder på fronten, og helst av folk. En solid økning i nett-trafikken det siste året viser at vi har gjort noe riktig der også, sier han.

Skryter av de ansatte

Eliassen skryter av staben som han karakteriserer som selvgående og med god nese for interessante og relevante historier.

– De gjør en kjempejobb. Journalistene vet hva de skal gjøre og hvilke saker de skal se etter. De leverer også jevnlig når det gjelder antall, slik at vi kan har bra frekvens med saker gjennom hele uka. Selv om en redaktør og nyhetsredaktør står for rammeverket, er vi prisgitt journalistene. Det er de som gjør det viktige grunnarbeidet.

Selv om Våganavisa har tatt noen skritt fremover det siste halvannet året, understreker nyhetsredaktøren at de ikke har tenkt å hvile på laurbærene i tiden.

– Vi er på et bra sted, men det er også nødvendig at vi har kommet dit vi er for at vi kan utvikle oss videre. Målet vårt er lage en enda bedre avis som gjør at flere vil lese oss, slår Vidar Eliassen fast.

Nedgang for andre aviser i regionen

Når det gelder tallene for de andre avisene i Lofoten, hadde alle en nedgang denne gang.

Avisa Lofoten hadde en opplagsnedgang på 305. Det hadde også Lofot-Tidende, med 526.

Lofotposten, som naturligvis fortsatt er regionens desidert største avis, hadde en noe mindre nedgang enn de to nevnte avisene, med 262.