Dette står å lese i en pressemelding. .– Økt lokal verdiskapning og lengre opphold er vårt felles mål, sier partene.

Nå inngår den lokale reiselivs- og matnæringen et helt nytt samarbeidskonsept som skal løfte både lokalmat og reiseliv til nye høyder.

– Gjennom den nye avtalen skal vi sette lokalmaten tydeligere på agendaen, forteller Line Samuelsen. Hun er daglig leder i Destination Lofoten som i over 30 år har jobbet for å utvikle Lofoten som reisemål.

Bjørg-Elin Kärn er daglig leder i LofotenMat, som representerer over 100 aktører innen landbruk, sjømat og reiseliv i regionen.

– Målet er å utvikle og bedre synliggjøre de fantastiske matopplevelsene regionen vår kan tilby. Vi ønsker å gjøre maten til en «reason to go», til glede for både lokalbefolkning og tilreisende, sier hun.

Lokal verdiskaping

Gjennom det nye samarbeidet forplikter partene seg til å jobbe aktivt for at mer av den lokalproduserte maten skal forbli og nytes i regionen.

Økt lokal verdiskaping og et mer bærekraftig reiseliv er sentrale stikkord i avtalen som ble signert tidligere denne uken. Dette skal oppnås gjennom tettere samhandling, økt fokus på bruk av lokal og bærekraftige mat og samarbeid om markedsføringstiltak.

– Lofoten er en sterk matregion. Vi har råvarer i verdensklasse, lange tradisjoner for matproduksjon og et bredt spekter av dyktige og anerkjente lokalmatprodusenter fra både sjømat- og landbrukssektoren, forklarer Kärn.

Utfyller hverandre

Samuelsen understreker at mens LofotenMat har sin spisskompetanse på det som har med mat å gjøre, er Destination Lofoten eksparter på utvikling av opplevelser og markedsføring.

– Sammen, og gjennom våre respektive medlemsbedrifter, skal vi dra nytte av hverandres styrker til beste for Lofoten, avslutter Samuelsen.