1. klasse ved Kabelvåg skole er den 1. klassen i hele landet som kan mest om lofotfiske, skal vi tro lærerne deres. Ved inngangen til skolen står det en stor tredimensjonal modell av lofotfiske. Den er delt inn i hvordan det var før, hvordan det er nå og hvordan de tror det kommer til å være i fremtiden.

– Vi har hatt fokus på lofotfiske, i og med at vi bor der vi bor. Etter å ha hørt med elevene hva de ville gjøre kom vi frem til at vi skulle lage en utstilling. Så vi jobbet parallelt med innholdet, begrepene og ordene, samtidig som vi brukte en del timer på å lage alle disse tingene til modellen, sier lærer Frode Haugen.

En stor 3D-modell står ved inngangen til skolen. Foto: Johan Tangen

Modellen er delt inn tre kategorier: Fortid, nåtid og fremtid. I tillegg er det hengt opp forskjellige ord og uttrykk på veggen. Det er mye jobb som ligger bak denne utstillingen.

Lofotfiske fra fortiden. Foto: Johan Tangen
Elevene har laget båter og rorbuer. Foto: Johan Tangen

Elevene er ivrige etter å vise frem det de har laget.

– I gamle dager hadde de ikke motor og de hadde rorbuer de måtte bo i mens de fisket, sier dem.

Lofotfiske i nåtiden. Foto: Johan Tangen
De har blant annet laget heisekraner, for det bruker de nå. Foto: Johan Tangen

– Vi har samarbeidet om å lage dette. Vi har limt, malt og holdt på med mange ting.

Men det var kanskje spesielt fremtiden som var spennende å lage, for der kunne de slippe seg mer løs. Da har de kommet frem til at droner vil være flittig brukt under lofotfiske, og roboter selvfølgelig.

– De flyr over og ned i havet for å se om de finner fisk. Så flyr de opp igjen og drar til kaia og leverer til robotene. Robotene leverer det videre til fiskebruket.

Kanskje litt mer spesielt er hvordan fiskene får mat.

– Kuene bæsjer mat til fiskene.

– Det var litt spesielt dette med fremtiden. Da ble det fri flyt og mindre lærerstyrt. Da kom ideene og vi skrev ned alt. Så var det bare å produsere, sier Frode Haugen.

Lofotfiske i fremtiden. Foto: Johan Tangen
Droner kommer til å være sentralt for lofotfiske i fremtiden. Foto: Johan Tangen
Maten til fiskene er kanskje ikke like appetittelig, men kanskje det er smaker veldig godt i fremtiden? Foto: Johan Tangen

MUSEUMSBESØK

I tillegg til opplegget elevene har hatt på skolen, har lærerne også organisert tur til Lofotmuseet. Det var der de lærte mest om hvordan det var før.

– Samtidig var vi innom øko-hagen og fikk tak i fisk. Den åpnet vi opp og så hva som er inni og laget fiskesuppe av den til slutt, forteller Haugen.

Modellen består for det meste av isopor, servietter, melkekartonger og generelt ting de har funnet på skolen. De har ikke brukt en eneste krone på den.

– Elevene er veldig glade i den. De ser på den hver dag når de kommer på skolen. Andre elever stopper også opp og ser på den når de kommer, sier lærer Julie Olsen.

– Alle elevene på skolen skal ha skryt, for dette har stått her i en måneds tid og fått stå helt i fred. Det synes vi er utrolig fint, avslutter Frode Haugen.

Lærerne nevner i tillegg at det er åpent for at barnehager kan komme for å se på utstillingen. Det er bare å ta kontakt.