– Jeg er glad for at vi nå har innstilt på tildeling av kontraktene på de resterende FOT-rutene. Nå sikrer vi de reisende i distriktene et styrket og rimeligere flyrutetilbud, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding mandag.

Widerøe var den eneste tilbyderen på rutene. På de resterende seks ruteområdene var det to eller flere tilbydere. Kontraktene ble tildelt DAT, Lufttransport og Widerøe 2. oktober.

Alle ruter ligger allerede i booking. Maksimalprisen på anbudsruter halveres fra 1.april. Rutetabellene kan bli justert, men nye priser er allerede lagt inn i systemet.

– Vi er svært glade for at vi nå har fått tildeling på de resterende anbudsrutene og at vi nå kan begynne å justere rutetabellene så godt som mulig innenfor de rammene vi har, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug i en pressemelding fra Widerøe.

Han sier videre at Widerøe er svært spent på hvordan dette vil påvirke etterspørselen. Og de tror at bookingmønsteret vil endre seg som følge av dette.

– Nå vil også de mest populære avgangene ha svært billige billetter, så her er det om å gjøre å være først til mølla, sier Skaug.

Widerøe tildeles kontrakter for disse rutene:

  1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø

  2. Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest, Sørkjosen–Tromsø

  3. Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø

  4. Svolvær–Bodø

  5. Leknes–Bodø

  6. Røst–Bodø

  7. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim

  8. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim

  9. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim

  10. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim

  11. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim

  12. Ørsta-Volda – Oslo

  13. Førde – Oslo

  14. Sogndal – Oslo

  15. Sandane – Oslo

  16. Ørsta-Volda–Bergen

  17. Sogndal – Bergen

  18. Sandane – Bergen

Fra oppstart av ny avtaleperiode, har regjeringen sikret at:

  • Nivået på maksimalt tillatt billettpris halveres

  • Kapasiteten økes der etterspørselseffekten av lavere priser forventes å være størst

  • To nye ruter tas inn i FOT-ordningen: Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.

Den neste kontraktsperioden for alle de nye FOT-rutene starter 1. april 2024, og Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på om lag 150 prosent fra dagens nivå.

Tildelingen av de øvrige FOT-rutene ble kunngjort 2. oktober.