Eilert og Raymond Nilsen har nylig fått overlevert nybygget «Nordfangst» fra fra Bredgaard Shipyard Ltd i Danmark.

Kanondekk og tønne

«Nordfangst» er bygget i glassfiber og har en lengde på 14,98 meter og en bredde på 6,65 meter. Nå skal den ifølge Fiskerimagasinet først til Kabelvåg for utrustning ved Lorentzen Hydraulikk, før den er klar for fiskebankene. Dermed vil nybåten være klar i god tid før neste års lofotfiske.

«Nordfangst» er bygd i Danmark for Eilert og Raymond Nilsen på Røst. Foto: NORTH SHIPPING

Båten skal rigges for garn. Men like viktig i driften blir hvalfangst. «Nordfangst» er nemlig designet for effektiv behandling av hval. Som en av de få skutene kommer den ut fra verftet med både kanondekk, tønne i masta samt en dekkløsning som er skreddersydd for hvalfangst.

Under dekk er det en Scania hovedmotor på 500 hestekrefter. Dermed har den godt med kraft, både i forhold til tradisjonelt kystfiske så vel som hvalfangst.

25 millioner kroner

Båten eies rederiet Nordfangst Røst som drives av Raymond Nilsen sammen med faren Eilert Hagerup Nilsen. I utgangspunktet skulle de hente hjem båten i september. Men noen ekstrarunder med ferdigstillelsen gjorde at innspurten ved verftet ble en måned forsinket.

Gamle «Nordfangst» ligger nå ute for salg. Foto: FRODE ADOLFSEN

Båten erstatter den gamle «Nordfangst» som ble bygd i tre i 1987. De to båtene har samme lengde, men der stopper alle likheter. Gammelbåten har en bredde på 4,13 meter, mens nybyggets bredde er 6,65 meter.

Gammelbåten skal nå selges, men uten kvoter. De overføres til nye «Nordfangst».

Hele prosjektet har kostet rederiet rund 25 millioner kroner.