Det betyr at mineral og ølprodusentens produkter etter hvert blir å se med nye korker. Produktene som får en liten «overhaling», er Imsdal, Pepsi MAX, Mozell og Solo. Men aller først ut er Farris. Årsaken til endringene er et krav i plastdirektivet til EU.

– Vi anerkjenner reaksjonene der ute. Samtidig har vi ikke noe valg. Vi er forpliktet til å møte de nye EU-kravene, som kommer som en reaksjon på den økende forsøplingen fra emballasje. Så vi håper og tror at folk flest vil venne seg til de nye korkene, sier kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad i en pressemelding.

Hun peker videre på at de har prvd å finne løsninger som både er håndterbar og som møter de nye kravene.

– I tillegg har det vært et selvstendig poeng å unngå å bruke mer plast enn det vi gjør med dagens løsning, forklarer Johanna Ellefsen Rostad.

Farris vil få de nye korkene fra og med uke 40 i 2023. Syv uker senere vil halvlitersflaskene med Solo, Pepsi MAX, 7 Up, Mozell og Villa følge etter.

I uke 2 i 2024 vil også halvannenlitersflaskene få nye korker.