- Hvor lang tid det tar å lade en elbil til 80 % er nyttig å vite for å bli bedre kjent med sin egen bil. Men siden elbilene har så ulik størrelse på batteripakken og ulikt forbruk er ikke ladetiden i seg selv en god måte å sammenligne bilene, forklarer Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF, i en pressemelding.

I 2020 startet NAF med målingen av hvor langt elbilene kan kjøre etter å ha ladet i 25 minutter. Utregningene er basert på hvor raskt bilene lader og hvilket forbruk de hadde i rekkeviddetesten tidligere utført av NAF og Motor. Ladetesten gjennomføres dagen etter rekkeviddetesten.

Se alle resultatene nederst i saken.

- I testen lader vi bilene til 80 prosent. Det er to modeller som ladet så raskt at de oppnådde 80 prosent før det var gått 25 minutter. Det er Audi e-tron GT og Porsche Taycan 4 Cross Turismo, sier Berve.

Allerede etter 20 minutter kan du kjøre 320 kilometer med Porsches nyeste elbil, mens i Audi e-tron GT kommer du 301 km på 20 minutters lading.

Stor forskjell på hvor langt du kommer

På førsteplass kommer Tesla Model 3 Long Range. Den gir deg 368 kilometer på 25 minutters lading. På andreplass kommer Mercedes Benz EQS, med 343 kilometer.

Deretter er det litt avstand ned til de neste plassene, som alle gir mer enn 250 km rekkevidde på 25 minutters lading: BMW iX50, Polestar 2 Long Range, BMW i4, Tesla Model 3 SR og Tesla Model Y.

Blant de nederste på listen kommer begge de kinesiske bilene BYD Tang og XpengP7, med henholdsvis 163 og 142 km. Aller nederst i denne testen kom Peugeot e-2008 med 135 km.

Under ser du hvor langt du kan kjøre etter å ha ladet i 25 minutter - et helt gjennomsnittlig ladestopp.

Fakta om testen og resultatene

Utregningene er basert på ladetesten utført under NAF og Motors elbiltest i slutten av januar. Bilene er ladet fra mellom 3 og 9 % - 80 %. Alle bilene kjøres i minst to timer på motorvei for å varme opp batteriet før lading. NAF måler effekten (kW) bilen lader med underveis samt mengden strøm mottatt ved 80% (kWt). For bilene som har funksjon for forvarming av batteriet før hurtiglading, benyttes dette. Alle bilene er ladet på Ionity på Dal, mens Tesla er ladet på Kløfta Supercharger.

Les også:Gammelt verksted skal gjøres om til grønt pilotbygg