Da Våganavisa var innom butikkåpningen torsdag formiddag, var der ikke all verden med kunder.

– Det endret seg, og ut på dagen kom det mange innom. På fredag, og særlig lørdag, var det mye folk, sier Guro Håkstad, som jobber ved Minimal.

Godteri på TikTok

Våganavisa erfarte selv at besøket på lørdagen var såpass stort at det tidvis var vanskelig å bevege seg fritt. Det var særlig den yngre garde som glimret med sitt nærvær. Ifølge Håkstad, er det særlig en varetype som appellerer til barn- og ungdom.

– Det er godteriet som har slukt de yngre. Mye av godteriet vi selger, har vært vist på TikTok, som er populært blant unge. Det er ofte der trendene starter, sier hun, og legger til at voksne kunder ofte finner andre varer av interesse.

Over all forventning

Fornøyd med åpningen i Svolvær er også regionsjef i Normal, Nancy Andersen:

– Den gikk over all forventning. Vi er enormt glade for den superfine mottakelsen vi har fått. Vi regner med at vi hadde rundt 1.700 personer innom butikken til og med lørdag. Det er skikkelig gøy, sier hun.

– Lovende

Før juni er omme, har Normal etablert syv Minimal-butikker rundt om i Norge, inkludert i Svolvær og på Leknes. Intensjonen med butikkene er å kartlegge om det er tilstrekkelig med grunnlag for åpne en standard Normal-butikk der etter hvert. På spørsmål om det gode besøket i Alti er gode nyheter med tanke på en permanent etablering, svarer regionsjefen:

– At butikken har vært godt besøkt er lovende i så måte, ja. Nå håper vi bare enda flere tar turen innom oss i sommerukene, slår Nancy Andersen fast.