Havila Kystruten har fått nødvendige sertifikater fra Sjøfartsdirektoratet som gjør at kystruteskipet Havila Capella har fått gyldig forsikring og vil settes tilbake i drift langs norskekysten.

Siden 12. april har Havila Capella ligget til kai i Bergen, etter at forsikringsselskapene terminerte forsikringsavtalene på skipet grunnet EUs sanksjoner mot leasingselskapet GTLK Asia.

Dette opplyser selskapet i en pressemelding.

Havila Kystruten har jobbet med løsninger for å ta over eierskapet av skipet. Det er blant annet levert inn en stevning til High Court of England & Wales i London for å tvinge frem et eierskifte på Havila Capella.

Samtidig har rederiet gjennom en begjæring til Hordaland Tingrett 16. juni krevd midlertidig arrest og tvangsbruk av Havila Capella. 20. juni kom kjennelsen fra Hordaland Tingrett, hvor de ga rederiet medhold.

– Vi har gjennom kjennelsen fra Hordaland Tingrett fått rollen som bestyrer av Havila Capella, med alle rettigheter som en registrert eier har, sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, i pressemeldingen.

Han sier videre at rederiet skal bruke de neste dagene til å få på plass kaskoforsikringen på skipet, slik at det er tilbake i rute i neste uke.