De nye reglene er:
Elsparkesyklene er omklassifisert fra sykkel til motorvogn
Man mister nå førerkortet dersom man fyllekjører med elsparkesykler. Den alminnelige promillegrensen på 0,2 gjelder nå også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
Det dessuten forbudt for barn under tolv år å kjøre elsparkesykkel. Det er påbud om bruk av hjelm for alle under 15 år.
Tidligere ordfører i Vågan Eivind Holst er en ivrig elsparkesyklist.
Vi møtte han utenfor garasjen.
– Det har jo vært en del tragiske ulykker rundt om i landet. Så det er absolutt betimelig og flott at det kommer nye regler, sier han til Våganavisa.
– Jeg kjøpte sykkel i 2019. Etter å ha vært i Oslo og brukt leiesykkel fant jeg ut at dette var et perfekt fremkomstmiddel å bruke i Svolvær, forteller han.
Han har brukt sykkelen mye og variert, men har bare en gang hatt et lite uhell.
– Det lengste jeg har kjørt var til Kjell Normann på Kabelvåg Feriehus og Camping. Jeg har også tatt turen til Svinøya for å foreta en vielse. Så det er et allsidig fremkomstmiddel, smiler han.
Holst minner samtidig om at å bruke hjelm er viktig!
Ut fra hva man kan se i gatene i Svolvær er det ikke så mange sparkesykkelbrukere.
For å få en viss oversikt over salget av sykler i Svolvær tok vi turen innom Elon i Alti.
Der tok vi en prat med vi daglig leder Roger Nygaard.
– Vi solgte rundt 40 sykler i fjor. Og regner med samme antall i år, sier han til Våganavisa.
I Svolvær kan man få inntrykk av at det er mest ungdom som bruker elsparkesykkel.
– Ja, det er nok den aldersgruppen vi selger mest til, forteller han.
Men det er også en god del camping- og båtfolk som investerer.
– De er lette å ha med seg for å kunne komme seg litt rundt når man er på ferie, sier Nygaard.
Det er i utgangspunktet opp til hver enkelt å innrette seg etter de nye reglene.
– Vi informerer ikke automatisk om de, avslutter han.