Det skriver Kystens Næringsliv mandag. De omtaler brønnbåten som Nordlaks’ flaggskip.

– Vi er veldig skuffet over at motoren har havarert, sier teknisk leder i Nordlaks, Ove Morten Høyem, til avisen.

Generatoren som nå er gåen er levert av Bergen Engines, som for tiden stiller med fem mann som skrur og har vært behjelpelige med å skaffe deler i forbindelse med havariet.

Forhåpentligvis klar til smoltkjøringen

Når smoltkjøringen starter opp for laksebransjen i starten av april må båten stå klar.

– Vi har holdt drift gjennom vinteren, med en båt på vannet hele tiden. Heldigvis har vi vært operative på de andre motorene, slik at vi kunne utsette verftsbesøket til lavsesongen. Vi har jo bygget inn marginer, sier Høyem til Kystens Næringsliv.

Motorhavariet er ikke det eneste som har gått galt for «Bjørg Pauline» etter overtakelsen i april 2021. Nordlaks har opplevd store utfordringer med det elektriske anlegget på båten med til dels kritiske jordfeil.

Ifølge Høyem har det vært utfordringer med å få tilbake noe på garantien fra Tersan Shipyards, det tyrkiske verftet som leverte båten til oppdrettsselskapet og ifølge Nordlaks sitter på hovedansvaret når det kommer til motorhavariet.