Ferga, som er 73 meter lang og vil ha plass til 50 kjøretøy og 200 passasjerer, skal daglig gå mellom Skrova og Svolvær.

På sommeren vil den i tillegg krysse Vestfjorden og gå til Skutvik. Dette skriver Ship Design på Facebook.

Den to timer lange overfarten over Vestfjorden, er i følge firmaet en stor turistattraksjon:

«Og ved å legge vekt på gode kundeoppevingar i designet, kjem den nye ferja også til å by på ei god reiseoppleving for passasjerene», står det å lese.

Fergen er designet med helt lukket bildekk. Inkludert i designet har firmaet også spesiell fokus på lavt energiforbruk.

– Vi ønsker å bygge et hybrid-fartøy som kan gå elektrisk mellom Svolvær og Skrova og hybrid ned og opp til Skutvik på sommeren. Dette gjør vi for å redusere utslipp av NOx og CO₂, sier Eirik Olsen, driftsdirektør Torghatten Nord til Lofotposten.

Og selv om det ikke var et krav, valgte Torghatten Nord å gå for helelektrisk drift mellom Svolvær og Skrova. Batteriferga skal bygges på Western Baltija Shipbuilding i Klaipeda, Litauen. Planen er at fergen går inn i trafikk så snart den blir levert fra verftet, i 2026.