Fem av de seks Orion-flyene som har vært stasjonert på Andenes er pensjonert og noen står allerede pakket godt inn i en ørken på andre siden av Atlanteren. Nå er det kun «Ulabrand» igjen i tjeneste.

Ulabrand ser fortsatt utrolig flott ut. Om få uker skal flyet parkeres for godt i en amerikansk ørken. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Fredag i neste uke går det aller siste operative toktet. Da skal det også markeres enden på 54 år med P-3 Orion. Med åpen dag på Andøya flystasjon og en symboltung overlevering av oppdraget til de nye P-8 Poseidon i luften over Andenes.

Ulabrand skal i enda noen dager flotte seg over Andøy. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

I opptakten til avskjedsmarkeringen har 333-skvadronen skrudd på sjarmen, og inviterte onsdag lokal presse med på en av få gjenværende turer med Orion.

Hovedoppdraget denne dagen er instrumenttrening, forteller skvadronsjef Andreas Grindvoll.

Skvadronsjef Andreas Grindvoll forteller at det bare er et par operative turer igjen med P-3 Orion. Den aller siste er fredag 30. juni. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Grindvoll understreker at det har vært et ærefult oppdrag å lede skvadronen gjennom nedtrappingen av virksomheten på Andenes.

Samtidig har det vært en utfordring, og en øvelse i prioritering.

– Å fly så mye som mulig, samtidig som flere folk forsvinner.

Allerede er halve skvadronen sendt til Evenes på opplæring på P-8.

Det har krevet mye av mannskapet som er igjen, og han berømmer innsatsviljen og pågangsmotet for å fortsatt levere på oppdraget, samtidig som han trekker frem oppofrelsen også fra lokalbefolkningen på Andenes.

– Vi opplever stor støtte her. Folk møter opp.

Klar for avgang. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
En siste sjekk. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Andenes ser flott ut fra innsiden av en P-3 Orion. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Turen gikk først over Senja. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Det var fortsatt morgendis. Her nærmer vi oss innflyvingen til Tromsø. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

– Vi har hatt masse gode opplevelser, sier Stein-Håkon Eilertsen om de siste årene med Orion, og mener de er mange har funnet en evig kjærlighet for flyet når de har kommet til Andenes.

Leif Otterholm og Stein-Håkon Eilertsen har til sammen mange turer med Orion. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Sammen med Otterholm skal han være med på den aller siste turen. Da er det de aller mest erfarne som skal i aksjon.

Det føltes godt hvor sprek Orion er da pilotene gjorde stupte ned langs fjellsiden på Kvaløya. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Treningsturen gikk først til Tromsø. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Touch-and-go på Tromsø Lufthavn. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Et cruiseskip lå i Tromsø Havn. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Ishavskatedralen fra oven. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Skvadronsjef Grindvoll forteller at han først kom til flybasen på Andøya i 2001.

Senere kom han tilbake i 2010 og har vært her sammenhengende siden, og har vært innom de aller fleste grade på Andøya flystasjon.

Det er vemodig at det nå snart er slutt.

– Det hadde ikke for min del trengt å ende nå heller, sier han.

– Jeg kommer til å savne Nord-Norge. Det vet jeg, sier skvadronsjef Andreas Grindvoll. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

– Men det er bedre å avslutte med å skulle ønske at det varte lenger.

Jobben som skvadronsjef har vært både utfordrende og givende det siste året.

– Man får brukt seg på mange måter. Både kreativiteten og hvordan man løser oppdraget.

Turen gikk videre med nok en touch-and-go på Evenes. Men der er det fotoforbud. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

– Det har vært et utrolig artig samarbeid, sier Grindvoll.

Han har lagt planer for en periode rett etter at det er slutt på Andenes. Men deretter har han ikke planlagt veien videre.

Han er heller ikke sikker på om han er ferdig med MPA-er (Marine Patrol Aircraft) enda.

– Jeg har ikke hatt helt lyst til å planlegge enda, men det finnes mange muligheter.

Han opplever støtte hjemme for å fortsette å fly, hvis han velger det.

Samtidig peker han på at alle i tjenesten ofrer mye, både her og av de man har er hjemme.

– Det har aldri stått på viljen til å løse oppdraget.

Han trekker frem det nordnorske lynnet, og holdningen at det finnes en løsning.

– Alt fra besteforeldre og hele samfunnet her oppe har bidratt til at det skal gå.

Fra Evenes bar det tilbake retning Andøy for en tur over øyen. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Grindvoll mener kulturen og samarbeidet har styrket seg i skvadronen, og at mer mangfoldighet har skapt et varmere miljø enn i gamle dager.

– Det blir et mye bedre miljø når man har en god miks.

Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Fokuset er fortsatt på oppdraget, og gjør at det har ikke enda er sunket helt inn at det er bare en uke igjen.

– Det blir nok etter landing at det blir mest spesielt, sier Grindvoll om den siste turen.

Han er mest spent på hvordan det blir å våkne opp dagen etter.

– Det er vanlig at det er først etter oppdraget er over at man får reaksjonen.

Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Grindvoll sier det hadde vært mye å klage på for lokalbefolkningen hvis man hadde hatt den holdningen, men at det aldri har vært en eneste klage fra innbyggerne på Andenes.

Om den siste turen spøker han:

– Hvis det kommer flystøyklage skal vi love å aldri fly P-3 over Andenes igjen.

Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Leif Otterholm påpeker at utfasingen av Orion er noe som har vært forberedt i sju år. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Leif Otterholm forteller stolt at P-3 Orion har mer enn 173.000 flytimer uten uhell med tap av materiell eller menneskeliv, på 54 år siden flyet ble tatt i bruk i Norge i 1969.

Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Andfjord Salmon. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Et turfølge på fjellet fikk seg en nær opplevelse med Orion onsdag formiddag. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Første gang vi fløy forbi, så pilotene at fjellfarerne ikke rakk å fiske frem mobilen. Da tok de en runde til. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Siste runde før landing. Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Foto: Ole-Kristian Anfinsen
Nok en vellykket tur for Ulabrand. Foto: Ole-Kristian Anfinsen

27. juli skal Ulabrand fly en siste tur over Atlanterhavet, og ikke komme tilbake.

Men før det håper 333-skvadronen at hele Andøy og regionen forøvrig blir med på å markere når Andøya flystasjon fredag 30. juni holder åpen dag samtidig som Ulabrand skal fly sin siste operasjonelle tur.

Klokken 13:33 takkes 54 års tjeneste av når oppdraget overrekkes til P-8 Poseidon i luften over Andenes.

– Det blir vemodig og rart å fly siste tur, sier Leif Otterholm.

Når Ulabrand pensjoneres, blir også han pensjonist.

Foto: Ole-Kristian Anfinsen

Man er samstemt om at et aller siste håp, er at det skal komme noen fra regjeringen på besøk fredag, og love å ta vare på et eksemplar av Orion i Norge. Enten her på Andenes eller i Bodø.

Muligheten er allerede forberedt. Men så langt har det ikke kommet noen signaler om at det kommer til å skje.

Flere gale formuleringer og feil årstall er rettet opp i teksten etter tips fra observante lesere.